En dat klinkt hard maar kun je het ontkennen? In de afgelopen dagen is het mij enorm duidelijk geworden dat je zonder je gedachten, zonder je ‘zijn’ geen enkel resultaat kunt behalen of kunt behouden tenminste … niet in dit onderwerp.

In onze omgeving kennen we allemaal die ene persoon. Die ene persoon die keer op keer probeert af te vallen, maar steeds terugvalt in herhaling. In de herhaling van het afvallen. Het aankomen. Het afvallen en weer in het aankomen. Hoe hard hij of zij het ook probeert en hoe goed ze hun best ook doen, ze vallen (als we eerlijk zijn) eigenlijk altijd weer terug. En natuurlijk weet je net als ik, dat de ene terugval plaats vindt na twee maanden en de andere terugval na een week. Gevolgd door een dag en heel soms (hoe teleurstellend dat ook is) zelfs na één maaltijd. Ik herhaal: na één maaltijd. De terugval zelf vinden we voor hem of haar geen probleem, ‘het blijven liggen’ is wat ons raakt. Maar hoe gek is dat eigenlijk?

Als je keer op keer probeert om af te vallen – of om aan te komen – en keer op keer faalt, hoe leuk is het dan eigenlijk nog om op te staan? Wéér dat broekje dat te klein is, weer die drie stomme cijfers op de weegschaal of weer die anorexia opmerking.  Waarom zou je inderdaad niet lekker blijven liggen? Je hebt immers wéér gefaald.

Wat de meeste mensen doen wanneer ze willen afvallen is op dieet gaan. De één hongert zich uit. De ander wordt verliefd op allerlei verschillende soorten salades en begint een haat- liefde relatie met shakes. Nog een ander probeert het nieuwe KETO dieet en beweerd deze keer écht het wondermiddel gevonden te hebben. Hoe je het wend of keert … wanneer mensen willen afvallen starten ze 9 van de 10 keer met een dieet. Als ze echt gemotiveerd zijn, nemen ze daarnaast ook nog een sportlidmaatschap af bij de dichtst bij zijnde gym. En zo laten ze zien (aan hunzelf en de buitenwereld) dat ze deze keer écht voornemens zijn om deze nieuwe levensstijl vol te houden. En met een beetje geluk duurt deze levensstijl langer dan 14 of 30 dagen. Maar helaas leert de ervaring ons dat deze doelgroep ‘het starten op maandag’ de opeenvolgende zaterdag alweer vergeten lijkt te zijn. Ze vallen terug in hun oude voedingspatroon en blijven betalen voor een sportlidmaatschap, zonder dat ze ook maar ergens gebruik van maken. En misschien, heel misschien wordt er thuis nog eens naar sport op TV gekeken. Maar voor alsnog is ook deze poging mislukt.

Eigenlijk is dit voorbeeld een perfecte manier van ‘doen’ in plaats van ‘zijn’. Nu denk je waarschijnlijk “Eh Jor, een perfecte manier van doen? Onderaan de streep gebeurt er toch niets?” Dat heb je mis. We zijn er zojuist achter gekomen, dat het in dit scenario niet het type dieet of de manier van sporten – is waar het omdraait, maar dat het gaat om degene die je moet ‘zijn’ om überhaupt welk dieet dan ook (of welke manier van sporten dan ook) te kunnen volgen.

Elk jaar gaan er miljoenen mensen op zoek naar het perfecte dieet om slanker te worden. En laten we eerlijk zijn, dat aantal zal na deze corona pandemie hoger liggen. Al deze miljoenen mensen richten zich zo dadelijk, op wat ze moeten ‘doen’ in plaats van op wie ze moeten ‘zijn’. En ik zal eerlijk zijn, een gedeelte daarvan zal slagen. Maar een groter geheel zal teleurgesteld raken en harder terugvallen dan ooit daarvoor. Simpelweg door het feit, dat ze eerst gaan ‘doen’ zonder te ‘zijn’. Zweverig he? Ik ga het proberen uit te leggen;

Zie het als het kopen van nieuwe voetbalschoenen. Veel mensen kopen nieuwe voetbalschoenen met de motivatie om nog beter te kunnen voetballen. Ze hopen met het kopen van nieuwe voetbalschoenen hun spel te verbeteren. Goed idee, maar is het wel zo slim? Misschien kan het handiger zijn om te starten met het ‘onder de loep leggen’ en  beïnvloeden van je instelling? Je denkpatronen en overtuigingen? Al die componenten zorgen er immers ook voor dat je staat waar je staat. Hoe is de instelling of hoe zijn de denkpatronen en overtuigingen van een proffesionele voetbalspeler bijvoorbeeld? Een slechte voetbalspeler met nieuwe voetbalschoenen blijft immers nog steeds een slechte voetballer. Toch?

Als je je gedachten niet blijvend veranderd zal geen enkel dieet je helpen. Nu niet, straks niet, nooit niet. Dit betekent dat een deel van de miljoenen mensen die straks op zoek gaan naar het perfecte dieet, ervoor kunnen kiezen uitgenodigd te worden om hun ‘zijn’ te gaan beïnvloeden, met als doel belangrijke componenten bij te schaven of te veranderen voor het behalen en behouden van zijn of haar doelstelling(en) en resultaten. Met als gevolg het nooit méér oneindig hoeven falen tijdens dit proces. Afvallen, slanker worden, aankomen .. bij veel van deze mensen zal het gaan over het versterken van gedachten (je zijn) zodat de actie die vervolgens ondernomen (je doen) kan worden,  je letterlijk instaat kan stellen om je doelstelling(en) te behalen met als gevolg je resultaat eindelijk te kunnen behouden. Klinkt ingewikkeld hé.

Veel mensen benaderen mij voor het geven van het geheim van onze ‘Quick Fix’. Alsof ik ze via een DM op Instagram, Facebook of WhatsApp een formule kan geven, waardoor ze gelijk het lichaam hebben dat ze graag willen? En geloof me, dit gebeurt vaker dan je denkt. Eigenlijk bizar. Want zeg nou eens zelf, stel ik zou dat kunnen doen. Of wij als team van krachtwereld.nl zouden dat kunnen doen … hoe zou je daar dan mee omgaan? Zou je dan wel elke dag goed in je voeding zitten en
wekelijks gaan sporten?

Ik betwijfel het.

Want dat zou betekenen dat je dan wel alles ‘ineens’ kan volhouden? Dat je geen oude gewoonten en patronen hoeft te doorbreken en dat je alles zonder enige moeite vol weet te houden? Zonder inspanning, zonder verandering en zonder het opdoen van de juiste kennis & kunde. Wie heb je dan al die tijd, daarvoor voor de gek gehouden?

Want eerlijk is eerlijk, je kunt dat nu nog niet eens? Laat staan als iemand je het 1,2, 3 cadeau zou geven. Weet je dan, serieus wel ineens hoe je er mee om moet gaan? Laat ik eerlijk zijn, veel maagverkleiningen en gastric bypasses falen op dit onderdeel. En dat is écht niet voor niets. Het is een gegeven, dat het gros van de mensen die zo’n operatie ondergaan hun lichamelijke en fysieke resultaat qua gedrag niet bij kunnen houden. Met als gevolg dat ook hun resultaat 9 van de 10 keer niet blijvend is. Ken je een persoon die en maagverkleining of gastric bypass heeft ondergaan en daarna (helaas) weer flink is aangekomen? Ik durf te wedden dat we allemaal wel één iemand kunnen benoemen waarbij dit helaas het geval is. Hoe triest dit ook is, laat ik dat voorop stellen, het is natuurlijk niet onverklaarbaar. Eigenlijk is het heel logisch. Als je je lijf laat veranderen, terwijl je je gedachtengoed, gewoontes en patronen hetzelfde houdt zal een lichamelijke verandering (in dit onderwerp) op langer termijn moeilijk stand houden.

Ik ben oprecht blij dat wij geen “Quick Fix” verkopen en ik ben trots dat onze klanten aangeleerd krijgen hoe het anders kan en hoe het slimmer mag. Wanneer ze oprecht dingen gaan laten en oprecht bereid zijn meer te doen, krijgen ze voldoening en behalen ze hun doelstelling(en) met als gevolg dat ze een manier hebben gevonden om hun resultaten makkelijk te behouden.

Misschien ben ik te hard, te eerlijk en te ‘recht door zee’ maar ik hoop dat ik je (op tijd) tot nadenken zet. Je kunt zeggen wat je wilt, en echt ik heb duizend en één mooie verhalen gehoord maar ik geloof niet. Ik geloof absoluut niet dat je netter om zou gaan met een gratis, zonder enige moeite, ‘afgevallen’ strak  ‘in je schoot geworpen’ lichaam – dan dat je zou doen met een lichaam waar je hart, ziel en zaligheid in hebt gestopt. Een lichaam waar je opnieuw liefde aan hebt leren te geven, door jezelf te voorzien van goed voedsel en de juiste lichaamsbeweging. Ik geloof niet dat je netter om zou gaan met een gratis, zonder enige moeite, geleverde bank. Dan dat je zou doen met dezelfde bank waar je alleen nú zelf voor hebt gespaard. En ik geloof al helemaal niet dat je zuiniger om zult gaan met een ‘gratis’ geleverde lease auto (met ruimte voor schade) dan dat je zou doen, met dezelfde auto als je hem niet zou leasen maar simpelweg zou kopen met eigen geld.

Ik geloof het niet.

Deze blogpost gaat over de essentie van het inzien van je gedachten (je zijn), zodat je hopelijk – als het moment zich aanbiedt of voordoet – je bereid bent actie te ondernemen (te doen), om je uiteindelijke doelstelling(en) wel te behalen en al het resultaat dat daar bij gepaard kan gaan, niet opnieuw verliest.

Wat je vaak ziet bij mensen die proberen af te vallen, is dat het hen niet zo zeer ontbreekt aan de motivatie om af te vallen maar aan de kennis en kunde om het op de juiste manier te starten, voort te zetten en vol te houden. Zeg nou zelf, als je terug denkt aan die ene persoon hoe vaak heeft hij of zij het nu al geprobeerd? Ik denk dat je het met mij eens bent dat dit niet op één hand en misschien zelfs niet op twee handen te tellen valt. Toch? En zeg nu eens eerlijk, kan jij iets van jezelf herinneren dat je na één, twee, drie, vijf of tien keer nog steeds probeerde te doen? Zelfs als je faalde. Keer op keer? Als je echt heel eerlijk bent tegen jezelf, heb je dan een voorbeeld?

Ik betwijfel het.

En dat is dus precies wat ons werk zo interessant maakt. Mensen maken vaak de opmerking dat het ze saai lijkt om met onze doelgroep te werken. Simpelweg omdat onze doelgroep niet gemotiveerd zou zijn. Ik zal je zeggen, als iemand keer op keer faalt en toch de motivatie vind om zijn of haar instelling te veranderen, zijn of haar overtuigingen wéér opnieuw te overwegen en bereid is, zijn of haar denkpatronen misschien toch aan te passen … ben ik van mening dat diegene meer gemotiveerd is dan oprecht gedacht wordt. En dat is zonde! Want je hebt zojuist die ene persoon behoorlijk onderschat. Die ene persoon die zo gemotiveerd is om af te vallen, aan te komen of af te slanken heeft geen gebrek aan motivatie. Dat kun je mij niet wijsmaken. Serieus, als dat zo was zouden ze niet één, twee, drie, vijf of tien keer blijvend proberen af te vallen. Dan waren ze na de eerste poging (lang geleden) allang gestopt! Waar die ene persoon op dat moment waarschijnlijk wel last van heeft is het gebrek aan het heersen over emoties.

Als ik je nu zou vragen om jezelf als rationele denker of emotionele denker weg te zetten, wat voor denker ben je dan en kun je jezelf uitleggen waarom?

Een eenvoudige manier om erachter te komen of je rationeel of emotioneel denkt is, om het gebruik van woorden en zinnen te durven (h)erkennen. Bijv. het “zin hebben in” of het gebruik van woorden zoals “voelen” kunnen een emotionele denker tekenen. Veel denkers die door hun gevoelens geleid worden, zullen namelijk vaker dingen zeggen als: “Ik heb vandaag geen zin om te sporten” ondanks dat ze weten dat ze wel zouden moeten. Over het algemeen zijn deze type denkers vaak niet in staat om te beheersen hoe ze zich voelen of ze laten vaak hun gedachten en hun acties bepalen door hun gevoel. Zij zullen zich kunnen (h)erkennen in uitspraken zoals:

– “Ik heb even geen zin” of;
– “ik heb pijn, vandaag voelt het niet goed voor mij” of;
– “het is zo gezellig, het kan wel even” of;
– “maandag start ik echt! Nu is het weekend” of;
– “iets kleins mag ik nu wel even”
– “laat ook maar, het mislukt toch”

Vaak zijn dit de “stiekeme eters”. Naar mijn mening zitten de meeste mensen, die vaak falen met het behalen van hun doelstelling(en), teveel in het emotionele denkerspatroon. Zolang hun emoties heersen over hun gedachten, zal het falende patroon zich blijven herhalen. Hoe oneerlijk dat ook is en hoe graag ik ze ook anders gun.

Het verschil in het behalen en behouden van doelstellingen en resultaten zit hem onderaan de streep, in hetgeen dat we bereid zijn ervoor te doen en bereid zijn ervoor te laten.

De verschillen tussen de rationele denkers en emotionele denkers wordt in eerste instantie bepaald door hoe we met emoties omgaan. Denk bijv. aan de emotie ‘blijdschap’. Voor de één gaat deze emotie over het algemeen gepaard met sociale gebeurtenissen en leuke evenementen. Het weerzien van je partner, familie of vrienden … het samen uit eten gaan om lekker wat te vieren of dat extra wijntje “het is zo gezellig, het kan wel even”.  
Voor de ander gaat deze emotie over het afronden van zijn of haar laatste pittige oefening in de sportschool. Of popt deze emotie op, nadat hij of zij in bed ligt en zich toch aan zijn of haar voorgenomen voedingspatroon heeft gehouden, ondanks alle verleidingen die dag. Bij dit type denker passen over het algemeen de volgende uitspraken;

– “het maakt niet uit hoe ik mij voel, ik ga gewoon” of;
– “ik heb pijn, maar ik vind wel een manier om daar omheen te trainen” of;
– “ondanks mijn vermoeidheid, ga ik toch” of;
– “consistentie is de sleutel tot succes” of;
– “discipline kan ik leren”

Deze uitspraken, deze aangeleerde gewoontes, helpen hun dag in en dag uit om hun emoties de baas te blijven. Hoe zit dat bij jou? Zie je jezelf nog steeds in het type denker dat je in eerste instantie gekozen had?

Als mens-zijn hebben we allemaal dezelfde emoties. Misschien niet dezelfde emotie in dezelfde gebeurtenis, maand, week of dag .. maar we kennen en hebben ze allemaal. Het verschil is alleen hoe je er mee omgaat.

Een van de redenen waarom emotionele denkers in dit onderdeel, vaak minder succesvol zijn in het behalen en behouden van hun doelstelling(en) en resultaten, is omdat ze het beheersen van emoties over het algemeen nog niet goed onder controle hebben. Ook al denken ze (vaak) van wel. Dit is de reden waardoor rationele denkers in dit onderdeel, vaak minder snel in oude gewoontes vallen dan emotionele denkers. Simpel weg omdat emotionele denkers, hun denken laten beïnvloeden door hun emoties. In tegenstelling tot rationele denkers die juist energie en vastberadenheid halen uit (let wel) dezelfde emoties.

Wanneer emoties vóór iemand denken, verblinden de emotionele gedachten hem of haar vaak zodanig dat hij of zij niets anders meer ziet: “Dat ene koekje, dat ik echt verdien na deze teleurstelling” of “Ik weet dat ik aan wil komen, maar vandaag even niet hoor. Ik heb geen zin.” Het komt door die emotionele, verlammende gedachten dat mensen uitgedaagd worden te reageren in plaats van te denken.

Als ik als personal trainer de afgelopen zeven jaar één ding heb geleerd, is het dat emotionele denkers vaak reageren in plaats van nadenken als die verlammende emotionele gedachten opspeelt. En dit klinkt misschien gek, maar eigenlijk is dit fantastisch als je weet dat dit op jouw slaat! Want als dat zo is, kun je nu je kans pakken hier iets aan te gaan doen. (Lees deze laatste zin nog eens en stuur je gedachten eens opnieuw. Wat komt eruit?).

Staak die blindheid en zorg dat je jouw kans op succes niet onnodig mist. Het zijn de emoties die zorgen dat deze twee type denkers andere doelstelling(en) behalen en andere resultaten behouden. Simpelweg omdat ze niet dezelfde emotionele uitgangspunten hebben.

Als je keer op keer je emoties jouw resultaat laat bepalen, wil ik je uitnodigen een afspraak te maken bij een van onze coaches en op zoek te gaan naar je ‘zijn’. Mijn advies zou zijn, om dit te doen voordat je wéér gaat ‘doen’. Stop met het patroon dat ervoor staat dat jouw emoties jouw resultaat bepalen. Eigenwijs.

Leer je emotionele denken onder controle te krijgen. Als je dat niet wilt of daar niet toe in staat bent, wil ik je reis naar definitieve lichaams- en gedragsverandering afraden om verdere teleurstellingen te voorkomen voor jezelf. 

Joraline